Showing posts with label nikah. Show all posts
Showing posts with label nikah. Show all posts

14.12.09

bulan Disember....?

assalamualaikum...

bismillahrrahmanirrahim...

dari mana harus ku mulakan dulu...dah 3 minggu ku biarkan lamanku ini berhabuk tanpa sebarang update , padahal sebenarnya banyak yg berlaku..banyak yg boleh dstorykan, tapi ku biarkan saja dalam kepala dan hati.... malas? ya juga....tapi lebih kepada kesibukan duniawi yg menyebabkan aku makin kurang menulis di blog sendiri....

sebelum pergi lebh jauh ingin ku kongsikan kenangan manisku bersama team KRJ (kelab remaja JIM ) pulau pinang dan peserta2 yang telah menjayakan SURE Zon Utara......pada 12.12.09 di Jitra Kedah. tahniah kepada team KRJ penang yg telah mengharumkan negri penang dengan menjuarai Sukan Remaja Zon Utara ini dengan manedahuili negeri Kedah, Perak dan Perlis... berbaloi-baloi tenaga AJK yg dicurahkan sejak awal pagi bersiap2, pukul 6pg dah keluar rumah untuk mengambil peserta dan terus menunggu di Masjid Seberang Jaya...alhamdulillah, dalam kul 9 sampai juga kami di MRSM Kubang Pasu, JItra kedah.....


sementara menguruskan dan mengawal peserta2 , mcm2 aku yg telah aku buat...pelbagai berita yg aku terima dan perbualan dan diskusi yg bermanfaat bersama2 AJK2 dan juga remaja yg ada...moga2 apa yg dibincangkan terkesan di hati mereka...memberi iktibar dan peringatan untuk aku jua....

akhirnya setelah tamat acara penyampaian hadiah, dengan Penang mendapat piala pusingan, semua peserta membawa pulang medal emas dan perak...termasuk pengurus pasukan yg x main pun tapi dapat jugak medal....hehehe....dpt dua medal lagi sbb jaga dua acara...terima kasih krj kedah sebaga penganjur yg best!!! dh lama tak dapat medal sejak abeh sekolah..umo 26 dpt balk..heheh

mai masuk blog ni kalau nk tengok gelagat peserta di SURE Zon Utara ni...

lepas menang...bergambaq penuh ceria dengan piala... :)


peserta khusyuk...menang no 2..

barisan AJK Kontinjen Penang yg bertungkus lumus ...


kepada kawan2 ku yg berada di seluruh Malaysia...maaf tak dapat nk hadiri majlis walimah korang...almaklumlah semua jauh2 belaka....Shida di Johor.....ampun dan maaf aku tak dapat nak penuhi hasrat kau, aku hargai kad yg kau hantar dari kajauhan....terima kasih sebab ingat nk hantaq kad kt aku.....aku harap2 ada kawan2 budak rumah sewa kita, at least sorang yg p walimah ko...mungkin Acik p...aku tak pasti....apapun aku tetap mendoakan kesejahteraan ko dan suami, semoga bahagia dalam rahmatNya kau kt johor tu......ampun yer... :)

To cik Roz di JB, puan Roz actuallly....so sorry again...tak leh nk p kenduri Razin .....nk plan pun dah terlambat sbb dah ada plan lain....ohh....apa2 pun hadiah utk Razin insyaALLAH ada taon depan...hehehe....tapi untuk maknye tak pasti lagi...eheheh....oh ck ROz... MMS la satu gamba ko n Razin masa kenduri tu............lama da tak ku tatap wajahnya...mesti dah tembam cam ko...hahaha....


ni gmbar lamer...mane gmbar baru cik roz..?


untuk partner setia Silat Cekak aku masa di IIC dulu....Norhazlin Mat Jantil....Selamat Pengantin Baru jugak untuk ko....hadiah aku belum beli lagi...insyaALLAH...akan sampai juga kt ko satu hari nanti... buat masa ni....ekonomi aku belum stabil memandangkan baru bertukar kerja.... (tukar lagi...) haha....apa pun aku minta maaf jugak tak dapat nk p majlis ko kat Kuantan nun....sebab tu dari dulu lagi tak berani nak janji nk p ke tak....anyway, moga berbahgia selalu di samping suami tersayang yang aku belum kenal lagi...hehehe...

banyak lagi nak sebut ni....tahniah juga buat Alawiyah Aadenan, Iza (12.12.09) dan Dr. Anisa (ni insyaALLAH aku p....) serta sanak sedara yg berkahwin d bulan Disember ni....maaf banyak andai tak dapat menghadiri, tapi doa tetap dikirim dari sini....semoga kalian semua berseri2, di hari paling bererti.......

untuk semua kawan2 yg bernikah bulan disember ini sekalung doa kuhadiahkan pada kalian...

" Mudah-mudahan Allah memberkati engkau segala hal (yang baik) dan mempersatukan kamu berdua dalam kebaikkan."

sekian dulu buat waktu ini....kepada kawan2 AL-Mashoor 1996-2000, moga kta dpt bertemu lagi reunion tahun depan...frust jugak reunion di PD tak jadi...:( mungkin ada hikmahnya....kerana ALLAH sebaik2 perancang....moga ukhwah kita terus terjalin...walau sekadar di alam maya nie jer....


wassalam.. :)

19.10.09

ok tak?

maknjang Razin tengah praktis..

setelah berpenat lelah asek menukar2 backgroun dan template...saya pon menetapkan bahawa saya akan menggunakan background yang ni saja buat masa ni.....fuh...

banyak template yg cantik2...tapi malangnya tak sesuai...bila design nya ok, color pulak tak ok...bila saya suka warnanya....ada pulak 2 or 3 kolum...semuanya ikut kesesuaian blog kita....how we wanna arrange it.....so...i guess this is the final one....dah tak larat nak menukar....kalau nak ikutkan puas hati, takde lah sangat...tapi rasa membazir masa pulak dengan desgin n templete jer....sedangkan banyak idea menanti utk menulis di blog....bila asek postpone....trus idea tu lesap...hilang.....kan dah rugi? so kawan2....kalau sudi, ada masa, rajin2 la bagi komen sikit tentang background dan susunan blog yang terbaru ni.... kindly voice out ur idea, suggestion, critics or comments here.... the more i know....the more i got improved....remember we cant always be perferct, but at least....we try to do our best....

huhu....dah panjang celoteh pulak pasal background saja...heheh....

feveret pot tuk brgambo..kt tangga besaq UIA..

oh ya...terlanjur bercerita..kat sini saya nk share dgn kawan2, gambar2 kenangan semasa di UIA...macam comeback pulak....hehe....actually, 11 Oktober lalu saya melawat kawan2 di uia..mengambil peluang konvo utk berjumpa kawan2 yg konvo dan tidak konvo...especially nak jumpa Puan Roznifa dan babynya...Muhammad Razin ...:) dan jugak bershoping sakan di sana...hajat di hati bershoping di dalam kampus UIA saja....tapi akhirnya aku mengabiskan fulus di Jalan TAR.....hmm...puas hati...datang KL memang nak beli apa yg takdak di Penang....dapt la jugak dua tiga benda untuk dibawa balik....hehe...(mana bolh balik dengan tangan kosng je kan
? ) bukan selalu pon nk turun KL.... tapi the best part tu mestilah bila dapat pegang & dukung baby Razin...dan sempat bersembng (gosip) dgn ibu Razin skali...ahha....takmo cerita banyak....lihat saja gambaq2 di sini....yg pastinya terlepas sudah rinduku pada UIA yg dah lama tak ku jejak sejak konvo tahun lepas (ogos 2008)....


me, pa and ma

Razin tido x bangun2...gosip2 dulu dgn mak die..


dgn geng2 KICT yg grad tahun ni...Lin..pinjam robe jap nk melaram balik..hehe
wassalam...


p/s: gumbira bagi semua yg menikah dan berkenduri kahwen di bulan Oktober ini...walaupun kadang2 aku jadi tak keruan tiba2, serabut tak tentu pasal, tp ketahuilah, ALLAH sebaik2 perancang....akur saja pada ketentuanNYA..pastinya itu lebih BAIK utk kita... sekian.


wajah pasrah dalam redha...iyeke ni ??ape2 jelah....

6.10.09

Bercinta Sampai Ke Syurga??

assalamualaikum...

kali ni kita nk cerita tentang sebua buku...baru je habis baca buku ni kul 12 malam semalam...so hari ni ingat nk kongsi sikit2 pandangan tentang buku ni...



mungkin tak semua yg tau saya dah pernah baca buku siri pertama Aku Terima Nikahnya dulu...tapi tak mengapa...boleh review kat sini.. apapun siri kedua buku ini tidak kurang juga menariknya...pelbagai isu dibincangkan dgn pelbagai corak jalan cerita, baik dari pengalaman sendiri dan pengalaman orang lain, mahupun pendapat2 yang bernas, yg boleh digunapakai dalam kehidupan seharian....mcam2 cerita ada....dan orang kata, bila kita baca sebuah buku, kita sedang menyelami isi minda penulis buku tersebut...memang pun begitu...


rentetan daripada Aku Terima Nikahnya 1 (ATN 1), buku siri kedua lebih menekankan kisah2 selepas mendirikan rumah tangga...ia membawa kita ke alam rumahtangga yang penuh dengan tanggungjawab serta amanah, disulami perasaan cinta antara dua insan....rupanya nak bercinta sampai ke syurga ni memang payah, kecuali cinta berlandaskan syariatullah...nak mengekalkannya juga payah...penuh onak ranjau kerana manusia sering berubah, jgan dimimpi pasangan akan kekal seperti semasa bercinta, semuanya enak2 belaka, tapi bersedialah berjuang mengekalkan kemanisan bercinta diselang seli dengan ujian dan dugaan dari ALLAH , kerana......

"cinta tanpa tanggungjawab itu adalah bencana, tanggungjawab tanpa cinta adalah beban dan derita...."


dan sebenarnya banyak lagi nak ulas...tapi cukup sekadar ku memberikan beberapa sub topik yg menarik utk kalian renungi...mungkin juga sekadar menarik perhatian kalian yg belum lagi membaca buku ini...antara kandungan yg attraactive nya adalah..

-->Sebelum dibius cinta??
--> Sang Kancil bukan Mukmin Professional
-->Permulaan yang baik bukan satu jaminan
-->Bahagiakan dirimu dengan satu isteri!!

dan tentunya yg paling akhir,
--> Bercinta Sampai ke Syurga..



Lepas ni nak baca Travelog Tarbiyah Saifulislam pula...Rindu Bau Pohon Tin (dah tak sabar ni, tapi tunggu besok je la...mata dah semakin menunduk ni,.. :)




Sekian.


p/s: Selamat Bernikah kepada yang akan menikah bulan Oktober ni...moga ALLAH memberkati pernikahan kamu dengan mawaddah wa rahmah, kekal bahagia hingga akhir hayatmu....haruslah sentiasa ingat, permulaan yg baik bukan satu jaminan, ia hanya permulaan...sekian, no heart or hurt feeling....syukur pada ALLAH jua atas segala kurniaanya pada kita..... :|

12.7.09

11 julai 09


assalamualaikum semua....

walaupun hari ni dah lepas 11 july...tapi cerita tuk kali ni adalah kisah pada hari 11 july tersebut...

alkisahnya tentang dua hari bahagia dua orang manusia...satu yang bernikah dan satu lagi hari tua...(hari tua pun bahagia ke?) mestilah kan....bersyukur ALLAH masih lagi memberi peluang untuk kita hidup dan memperbaiki diri...dan membuat persiapan secukupnya untuk menuju alam SANA tu...


walaupun hari ni aku sepatutnya aku menghadiri Program TOT (Training of Trainers) Anda Bijak Jauhi Zina (ABJZ) di Hotel Sri Malaysia kepala batas, tapi aku x dapat nk p....sorry lah semua warga KRJ (Kelab Remaja JIM)...kira excuse la ...lagi pun dulu saya dah pernah p ditrain TOT ABJZ nii di KL...maaf semua...anda semua kira wakil saya lah yer.....insyaALLAH moga ALLAH memberkati apa yg kita buat hari ni...bukan tak nak p tapi ada event yang memerlukan saya untuk berada di sana...demi sebuah ukhwah yang telah setahun lebih terbina.....


sebenarnya dari pagi aku dah p rumah pengantin..kawan ku yg telah pun bergelar puan hari ni....11 julY 09....tak sangka date yg pernah aku cadangkan kt dia dipilih...hari yg sama...dengan hari lahirkku....seronok berganda kerana seorang kawan meraikan hari bahagianya bernikah dengan pasangan yg dicintainya....Muhammaad Ameen Abdul Halim.. Mabruk (Tahniah) untuk kalian berdua!!! sebenarnya kebetulan je....date yg dipilih ni paling sesuai untuk mengadakan majlis akad nikah...tapi walimahnya akan berlangsung kemudian......walau camne pon....aku tumpang gembira dan bahagia....terfikir juga bila akan ku mengecap nikmat yg sama bilamana mawaddah, sakinah wa rahmah menyelubungi diri saat si suami menyebut "aku terima nikahnya" itu.... insyaALLAH suatu hari nanti...hanya ALLAH saja yg tau kan??


okla...selepas selesai majlis akad nikah di masjid USM..kami semua bergambar2 kenangan dengan pengantin lam masjid....then ada jamuan makan sikit di rumah pengantin...so kami pon bertolak la ke rumah pengantin...kat sana jumpa rakan2 USM, usrah kawan2 PJJ dan kawan2 yg pernah sama jadi faci masa program...bagus jugak...macam gathering.. alhamdulillah kenyang perut dengan macam2 hidangan makanan yg ada....dari nasi sampaila laksa buah2 tempatan dan desert...pengantin baru pon turut layan tetamu yg datang.....hmmm...sama cantik sama padan... :)


lepas makan2 kami lepak2 dengan pengantin dalam rumah...bergambo lagi...then sempat pengantin suh aku buat ucapan khas sempena ari jadiku...kiki...terharu lak...then ...betukar2 lak hadiah.....macam sistem barter lak..maklumlah hari bahagia kami dua...:) kelakarla pulak....anyway...thnks ye pengantin...sibuk2 pon ingat besday akak.......pasni mesti tiap2 tahun ingat kan?kan '? kan? hehehe....


ok la kita layan gamba...insyaALLAH lg 2 3 hari gamba ada...yg kat saya takde..batri abeh tak sempat nak bli baru, tggu gamba dari kawan2 jer......adoi...selalu macam ni...











p/s: syukur dah dapat kerja semula...moga ALLAH tabahkan hati ku....tak de lagi "hari-hari terakhir di PJJ...sebab sambung keje kat PJJ jugak...tapi bos lain....:) alhamdulillah syukur..





slamat hari tua untuk aku...yg ke 26..thnks mom 4 da choclate cake ! :)

15.12.08

kenduri lagi...??


kenduri ni kt taiping..pengantin x sampai lagi..

salam...
dah lama rasanya tak update...asik paste kan aktiviti JIM jer...
nk kata bizi....tak de la sangat...
tapi bizi la jugak...kenduri sana sini...
tak terbilang...tak tau nak p yg mana satu..
yg jauh tu konfim la tak p...( yg dekat pon ada yg tak p...)
jauhnye sampai ke johor...tahniahHiswadi Anuar, kawn ku masa kt IIC dulu...
ada yg jauh nun d KL...minta maaf Seri...yong x dapat p..sorry sangat..tu yg kata...
x bagi kad pon takpa...sbb serba salah nanti kalau tak p...tapi kad seri smpai juga
kt rumah yong..heheh...terima kasih atas jemputan..akk mampu doakan saja dari jauh...
lagi sape yer...oh..kak Zaiti (juga warga halaqah.net) dengan pasangannya dari negara Oman, selamat melayari bahtera rumahtangga yg manis bersama madu yg disayangi nanti ye kak...(ni lagi jauh nk pergi sbb kat nun di Sarawak sana...) , juga Zakaria Hamidon dengan Nur Jannah ( kedua2 nya juga warga halaqah.net)....uish...ramainya....

dan doa ni untuk kalian semua...semoga majlis diberkati dan sentiasa berada berada dalam rahmatNYA di alam penuh kebahagian dan ketenangan..insyaALLAH...

Barokallahu laka wa baroka alaika
Wa jama'a bainakuma fii khaiir...

doa khas untuk sume yg baru berumahtangga, sudah berumahtannga..dan sewaktu dengannya..

paling jauh kenduri yg aku pergi pon kt taiping..org nya x berapa kenal pon..tpi mak yg kenal...
erm....x nak cerita panjang...tp kenduri2 kahwen mgu nie yg aku hadiri sumenye menarik2 belaka....unik...dan sederhana...aku suke...ada yg cara kmpung...ada yg moden..tapi sederhana..tak berlebihan atau terlalu menonjol...bagus kalau camnie...

bukan macam sesetengah tu...grand sangat..pasangn lagu yg bingit yg menyakitkan teliga...tak rasa macam p kenduri..tapi rasa macm konsert pulak...(eheeh....sorry to say)...sakit jiwa ku..ehhe...

opss..dah la sikit cerita kahwen...bukan semua org suka dengar cerita kahwen nie..hehe...
so let me stop here...gamba x de...msh lam kemere lagi....x upload lagi...nanti2 la...datang balik sini kalo nk tgk gambo2 kenduri yg aku hadiri...

wassalam...

akhir kata...suatu hr nnti mugkin org lain yg akan baca doa kt atas kt aku...
bila yer???

wallahua'lam...


p/s: tertekan nie...tetekan ke???


ayam jantan kampung..kampung apa yer..lupe dah..



cam kenal je budak botak tu...

rasa cam nk sambung lagi...lepas balik dari kenduri di taiping perak ..(ala2 tradisional sbb kat kampung gitu), terus pulak pergi kenduri seorang kawan abah , anak dr misni kt batu uban..kata abah anak dr misni ni dulu kawan saya...tadika islam usm dulu masa kecik2...tapi bile tenung balik wajah kedua2 pengantin...rasanya x ingat lamgsung siapa kawan masa tadika tu...takperla...

then masa balik dari kenduri ni...teringat pula jemputan haji Rasyid (JIM) utk walimah anaknya ....dekat je dengan rumah saya kat bayan baru...kalau boleh nak p dengan kak Lat..tapi disebabkan dah lewat...dan penat...maka tak jadi la nak pergi memenuhi jemputan kenduri tu...saya hanya pesan kat kak lat minta kak lat kirim salam je kat haji Rasyid ...dan kalau tak salah akh Yusri juga ber walimah kat terengganu pada hari yg sama (sabtu)...slamat berbahagia semua....

sekian celoteh ku kali ini...sekali lagi...doa ni utk kalian semua...

Barokallahu laka wa baroka alaika
Wa jama'a bainakuma fii khaiir...


piece..
wassalam..

12.11.08

sudikah menjadi isteri kedua??

wah...tajuknya agak mengancam....tapi nanti dulu wahai wanita...jgn cepat emosi dulu...
baca pelan2...sampai habis...get the truth from the story..its nice..believe me..baca la sampai habis dulu...:)..enjoy!!

Oleh `Izzat Anwari bin Hasni

"Awak sudi jadi isteri kedua saya?" tanya Fikri tegas dan yakin.

Tiba-tiba mata Fatimah merah, air mata mula bergelinang di kelopakbawah.


"Tak sangka awak sudah beristeri! Awak jahat! Sanggup mempermainkan hati saya. Awak ingat saya tiada maruah? Hah!" pekik Fatimah dengan suara tersekat-sekat.


Mata Fikri liar melihat kiri kanan, mungkin ada sesiapa yang memandang perlakuan dia dan Fatimah. Bukan takutkan pandangan manusia, tetapi lagak Fatimah langsung tidak selari dengan penampilannya.


"Saya ingat kita lama berkawan, awak masih bujang. Tapi rupa-rupanya… " Fatimah mula sebak.


"Tak. Maksud saya…"


"Sudah! Jangan bermulut manis lagi. Cukup!" potong Fatimah dengan kasar.

"Awak nampak macam alim, tapi sanggup menipu saya. Dan awak sanggup melamar saya menjadi isteri kedua awak. Awak ingat saya ni siapa?" suara Fatimah semakin tinggi, setinggi egonya.
Fikri diam seribu bahasa.

Dia sudah tahu `Fatimah' di sebalikFatimah yang dia kenal selama ini.
Fatimah bergegas dari situ sambil mengelap air mata dengan tudung labuhnya berwarna kuning.

Dalam hatinya, Fikri seolah-olah menghinanya apabila memujuknya untuk bermadu.
Fikri muram. Namun masih terselit kekecewaan di sudut hatinya. Kekasih hatinya belum bersedia rupa-rupanya.

"Ada hikmah," bisik hati kecil Fikri, sekecil pandangannya terhadap Fatimah.

Hujung minggu berjalan seperti biasa. Program-program dakwah menyibukkan jadual Fikri sebagai seorang muslim yang beramal dengan apa yang diyakininya. Duitnya banyak dihabiskan untuk memenuhi tuntutan dakwah yang seringkali memerlukan pengorbanan yang tidak berbelah bahagi. Namun, hatinya tegas dan yakin bahawa inilah jalannya. Jalan yangmembawa dia menemui Tuhannya dengan hati yang tenang serta bahagia di hari kelak. Keyakinan serta keaktifan Fikri berdakwah sedikit sebanyak memenangi hati gadis-gadis dalam jemaahnya. Malah, Fikri dilihat sebagai calon suami yang bakal memandu keluarganya nanti ke arah memperjuangkan agamayang dianutinya sejak sekian lama. Sudah terlalu ramai muslimah yang menaruh hati padanya, namun, Fatimah terlebih dahulu rapat dan memenangi hati Fikri.

Bagi Fatimah, Fikri seperti pelengkap kepada dirinya. Namun, hanya sehingga saat Fikri melamarnya menjadi isteri kedua.
Fikri masih lagi aktif dalam dakwah meskipun hubungannya dengan Fatimah nampak seperti tiada jalan penyelesaian. Dia mahu berbaik denganFatimah, namun sikap Fatimah yang keras dan kurang memahami erti dakwah membantutkan usaha Fikri tersebut. Bagi Fatimah, Fikri tak ubah sepertilelaki lain. Gerak kerja dakwah Fikri berjalan seperti biasa. Siangnya ke hulu kehilir memenuhi program serta amal jariah kepada masyarakat. Malamnyasibuk dengan mesyuarat dengan sahabat-sahabat seangkatannya. Fikri semakin percaya jalan dakwahnya, sama sekali dia tidak akan berganjak dari jalan ini hatta datang ancaman sebesar gunung sekalipun. Dia terlalu matang, jauh sekali daripada pemikiran pendakwah lain yang semudanya. Namun, Allah s.w.t. Maha Mengetahui lagi Maha Pemurah. Sekali lagi Dia menghantar seorang perempuan bagi menguji Fikri – sama ada dia menjadi pemangkin atau perencat bagi dakwah Fikri.

Suatu petang dalam suatu program dakwah di sebuah madrasah, Fikri dikejutkan dengan luahan ikhlas dari sahabat lamanya, Nusaibah. Fikrisekali lagi gusar takut-takut Nusaibah tidak dapat menjadi sayap kiriperjuangannya selepas berumahtangga nanti. Isteri pertamanya sudah pasti membawa Fikri menemui Tuhannya, namun, Nusaibah yang kurang dikenalinya adakah sama seperti Fatimah atau tidak? Fikri bercelaru, tetapi tidak bermakna lamaran Nusaibah ditolak. Dia meminta sedikit masa untuk memikirkan keputusan tersebut. Setelah merisik pemikiran Nusaibah daripada beberapa sahabat terdekatnya, Fikri berjumpa dengan Nusaibah bertemankan sahabat baiknya. Dengan tegas dan yakin, sekali lagi Fikri mengulangi soalan yang pernah ditanya kepada Fatimah.

"Awak sudi jadi isteri kedua saya?" tanya Fikri tanpa segan silu.

"Sudi," jawab Nusaibah ringkas.

"Er, betul ke ni?" tergagap Fikri menerima jawapan Nusaibah yang tenang dan yakin.
Nusaibah mengangguk kepalanya sedikit.

Langsung tiada rasa takut mahupun kecewa apabila lamaran sebagai isteri kedua yang dilafazkan oleh Fikri.


"Kenapa saya?" tanya Fikri ingin tahu.


"Saya ingin membantu gerak kerja dakwah awak," jawab Nusaibahyakin tetapi sedikit malu.



"Baiklah," jawab Fikri tersenyum.



Akhirnya, Fikri dikurniakan sayap kiri yang sangat membantu dalam gerak kerja dakwahnya selama ini. Setelah seminggu mendirikan rumahtangga bersama Nusaibah, Fikri terasa dakwahnya semakin laju. Jadualnya senang, pakaiannya dijaga, makannya disedia. Malah, Nusaibah sangat membantu gerak kerja Fikri semampu mungkin. Setiap kali turun ke lapangan untuk berdakwah, Fikri membawaNusaibah untuk membantu kerja dakwah seadanya. Kadang-kala letih menyinggah Nusaibah. Suaminya terlalu kerap keluar berdakwah, seperti mesin yang tiada hayat. Namun, inilah yang dia yakini sebelum berkahwin dengan Fikri. Membantu suami melancarkan gerak kerja dakwah. Nusaibah juga berjaga-jaga takut dirinya pula yang menjadi pembantut atau penghalang dakwah suaminya.

"Abang, saya nak tanya boleh?" sapa Nusaibah dalam kereta sewaktu dalam perjalanan ke sebuah program dakwah.

"Ye sayang?" jawab Fikri sambil memandu.

"Abang tak pernah pun bawa saya jumpa isteri pertama abang,"luah Nusaibah yang sangat teringin berjumpa dengan madunya.


"Dah sampai sana nanti, kita akan jumpa," Fikri menoleh sedikit ke arah Nusaibah, sambil tersenyum.


"Yeke? Dia datang program tu rupanya," jawab Nusaibah riang.


Hatinya berdebar ingin berjumpa madunya yang banyak membantu Fikri dalam gerak kerja dakwah. Di sudut kecil Nusaibah, dia merendah diri kerana usahanya membantu dakwah suaminya hanya sedikit berbanding dengan isteri pertama Fikri yang banyak membantu selama ini. Tidak hairanlah Fikri aktif dalam dakwah sebelum ini.

"Kita dah sampai," Fikri membuka pintu keretanya sambil memegang beg berisi fail di tangannya.
Fikri berdiri, mengadap ke arah sebuah khemah di hadapan masjid, lalu menoleh ke arah Nusaibah yang berdiri di sebelah kiri kereta.

"Itu isteri pertama abang," Fikri menuding jari ke arah khemah tersebut.

"Mana bang?" Nusaibah mengecilkan matanya, fokusnya mencari arah jari Fikri. "Tak nampak pun," Nusaibah meninggikan sedikit hadapan kakinya.

"Siapa nama isteri pertama abang?" Nusaibah sangat berdebar.
Fikri tersenyum lebar, memandang Nusaibah penuh tenang.


"PERJUANGAN, " jawab Fikri.



SEDARLAH SEMUA… KALIAN AKAN DIMADUKAN!
JIKA DIRIMU BAKAL SEORANG ISTERI… TERIMALAH KENYATAAN BAHAWA ANDA AKAN DIMADUKAN, BAHKAN ANDA BUKAN ISTERI PERTAMA YANG BAKAL DIKAHWINI TETAPI ANDA ADALAH BAKAL ISTERI KEDUA!!!

KERANA ISTERI PERTAMA BAGI SUAMIMU IALAH PERJUANGAN ISLAM!!!PERKAHWINAN INI TELAH LAMA DILANGSUNGKAN… KEHADIRAN DIRIMU ADALAH UNTUK BERSAMA BERGANDING BAHU MEMPERJUANG KAN ISLAM BUKAN MENJADI BATU PENGHALANG PERJUANGAN SUAMIMU…


JANGANLAH JADIKAN DIRIMU SEBAGAI PUNCA SERTA MERENDAHKAN HARGA DIRI MU DENGAN TERJADINYA PERCERAIAN SUAMIMU DENGAN ISTERINYA YANG PERTAMA IAITU PERJUANGAN ISLAM!
JIKA DIRIMU BAKAL SEORANG SUAMI…

TERIMALAH BAHAWA ANDA BUKANLAH SUAMI YANG PERTAMA YANG BAKAL DINIKAHINYA ATAU INSAN YANG PERTAMA YANG DICINTAI DAN DISAYANGI OLEH BAKAL ISTERIMU!!! BAHKAN DIRIMU ADALAH INSAN YANG KEDUA YANG DICINTAINYA…. KERANA SUAMI YANG PERTAMA BAGINYA IALAH PERJUANGAN ISLAM DAN MEMARTABATKANNYA… DIA MENCINTAIMU KERANA DIRIMU MENCINTAI ISLAM DAN MEMPERJUANGKAN ISLAM. JIKA DIRIMU TIDAK SEDEMIKIAN… SEKELUMIT CINTA PUN TIDAK AKAN LAHIR DALAM SANUBARI ISTERIMU…BANTULAH ISTERIMU DAN KUATKANLAH DIA UNTUK TERUSKAN PERJUANGAN…
sekian...pernah kah anda ditanya sedemikian???ha...bila ditanya..apakah jawapan mu??..haaa...lu pk la sendiri..hehhe:)






p/s: pernah...

23.10.08

nikah dulu atau bercinta dulu?


Dalam sebahagian kes, apabila anak menyatakan kepada ibu bapanya yang dia mahu menikah, dengan selamba ibu bapanya menjawab kepadanya,

“Alaa... kenapa tergesa-gesa nak kahwin cepat-cepat sangat ni..., korang berkenal-kenal la dulu. Nanti bila rasa dah betul-betul serasi, barulah kahwin...”
Aku terfikir, bila agaknya masa yang dah betul-betul serasi tu agaknya? Bila dah terlajak dengan pelbagai jenis maksiat ke?
Sebahagian keadaan pula, apabila diajukan pertanyaan tentang nikah, maka dia segan-segan pula.

“Aku tengok engkau ni bukan main rapat lagi dengan awek tu, tiap-tiap hari saling sms, saling call. Hari minggu pulak mesti gi kuar dating naik kereta sama-sama. Bila bercadang nak nikahnya?”

“Alaa, aku segan lagi nak gi jumpa parent dia, duit pun takde cukup mana lagi nak kahwin. Rileks la, tengok dua atau tiga tahun lagi macam mana.”

Emm... apa lagi yang nak di-tengoknya tu??? Pegi call perempuan, berdua-duaan dengan perempuan tak tahu malu pula. Tapi, bila disarankan untuk buat benda baik, entah kenapa boleh malu-malu pulak. Buat maksiat tak tahu malu.

Nak nikah, sibuk kata takde duit. Tapi, tiap-tiap hari duk bergayut kat dalam telefon. Tiap-tiap minggu pergi kuar dating dan tengok wayang banyak pula duitnya. Bukan ke baik kalau nikah je dulu. Sekurang-kurangnya, kalau gi berhubung macam mana pun, nak dating ke apa ke, nak bermanja-manja ke, insyaAllah dapat pahala dan jauh dari maksiat.


Pejabat agama pulak, untuk kes orang nak kahwin ni, jangan lah disusah-susahkan. Banyak sangat prosedur dan tatacara nya. Makin pening dibuatnya orang yang memang dah mabuk tu nanti jadinya...


so how about you??? nikah dulu..atau bercinta dulu???