4.9.08

lega sikit...

salam to all...
bila saf dah rapat...hati rasa lebih tenang..
akhirnya aku berjaya mengajak sorang mkcik merapatkan saf nye semalam...
alhamdulillah...tp masih banyak saf yg x rapat..masih ada lagi..ermm...
rasanya perlu buat sesuatu untuk bagi tau jemaah dalam masjid ni kan....
erm...nnti akan ku usahakan sesuatu...untuk kesedaran semua...

wassalam...

untuk renungan...



RENUNGAN HARI INI

Sahabat Omar al-Khattab radiallahuanhu berkata: "Berpuasa tidak hanya meninggalkan makan minum sebaliknya ia juga termasuk berpuasa daripada dusta, perbuatan batil dan perbuatan yang sia-sia." (Dalam Fatawa Muasirat, Dr Yusuf Qaradawi, terjemahan HMH Al-Hamid Al-Husaini, Yayasan Al-Hamidiy, hal 403)

Perkataan Omar al-Khattab ini memang berdasarkan sabda nabi antaranya yang bermaksud, "Sesiapa yang tidak meninggalkan ucapan dan perbuatan keji (tidak senonoh) maka Allah tidak berhajat kepada amalannya yang meninggalkan makan minum." (Bukhari, Ahmad, Hakim dll)

Berhubung dengan hadis ini, Ibn Arabi berkata, "Hadis ini bermaksud, puasa orang yang berkenaan tidak memperoleh pahala. Hal ini disebabkan puasa tidak boleh dicampuradukkan dengan dosa hasil perbuatan batil dan tidak senonoh." (Dalam Fatawa Muasirat, Dr Yusuf Qaradawi, bab Pengaruh Maksiat terhadap Puasa)

Puasa yang dilakukan secara yang betul akan menghasilkan takwa. Mereka yang bertakwa merupakan insan kelas pertama di sisi Allah. Doa mereka makbul. Nabi bersabda, "Bagi orang yang berpuasa ketika dia berbuka puasa doanya diperkenankan." (Riwayat Abu Daud dalam Musnadnya)

Dalam hadis yang lain Nabi bersabda, "Tiga orang doa mereka tidak ditolak: Imam (pemimpin) yang adil, orang yang berpuasa sehingga dia berbuka dan orang yang dizalimi.." (Tirmizi, Ibn Majah, Ahmad dan an-Nasaii)

No comments: