28.9.08

3R...bacalah!!!

stelah seminggu...baru la dapat complete kan cite ttg 3R ni...sudi2 lah membacanya...mintak maaf warga KRJ..ana lambat post...gamba pon x de lagi...sbb kak lat x bagi lagi...hmmm...





Laporan 3R ( Remaja Rai Ramadhan)
Masjid An-Nur, Titi Teras
Balik Pulau , PP.

20-21 Ramadhan 1429 H

Alhamdulillah..berikut adalah laporan ringkas program 3R yg telah berjaya berlangsung pada hari -minggu lepas 20 -21 Ramadhan 1429 @ September 2008.
Dalam perjalanan nak ke masjid, bila dah sampai kat kawasan titi teras tu, ternampak kat lat depan rumahnya…pastu saya pon turun kat situ je,amek barang2 dari kete dan letak lam kete kak lat…kak lat kaata nk p dgn kak lat pon boleh….
Then nek kete dengan kak lat…rupanya dekat sangat masjid tuh dengan rumah kak lat…..tak sampai pon 100 meter jaraknya…lahai….masa saya sampai pendaftaran dah mula ..maklumla, saya sampai pon dah nak dekat kol 9…mintak maaf sume…nasib baik pendaftaran dibantu oleh ahli wanita JIM Barat Daya … Alhamdulillah… mereka membantu dari awal program dari awal hingga akhir program…jutaan terima kasih di ucapkan kpd kakak kita dua orang tu….hehehJ. pendaftaran berakhir pada 9.30 pagi dengan penyertaan seramai 58 orang pelajar dari lingkungan umur 11 tahun – 19 thn… walaupun ada yg register dengan saya dalam fon sehari sebelum program tak datang tapi Alhamdulillah penyertaan melebihi target.
Then perasmian disempurnakan oleh pengarusi masjid, ucapan YDP JIM barat daya (merangkap JKKK kampong tersebut) dan seterusnya pengarusi Qaryah masjid titi teras..
Selesai perasmian kak lat memberikan taklimat ringkas ttg perjalanan program kepada para perserta.


Ice breaking bermula dengan pelbagai aktiviti dan cara untuk buat budak2 tu kenal antara satu sama lain. Terbahagi kepada tiga bahgian,taaruf bergerak, taaruf berkumpulan dan persembahan berkumpulan…sesuaila dengan tajuk yg diberikan…”macam-macam ada”…hahah…mmg masa main permainan duit 10 sen 20 sen tu seronok sangat…bebudak walaupun tak kenai lagi tp enjoy main game tu...dapat kenal kawan2 baru…sampaila akhirnya terbentuk kumpulan ..sorang fasi bersama2 dgn 6-8 orang pelajar…..

Berhenti pada pukul satu untuk solat zohor jemaah ….personally, saya suka dengan cara solat dan jemaah masjid ini..tidak terlalu cepat dan tidak terlalu lambat…solat dalam keadaan yg tenang dan tidak kelam kabut….pendek kata ..tak seperti tempat lain la….hmm…selepas solat zohor ada sikit masa terluang untuk saya bertdarus..maka saya amek peluang untuk bertadarus dalam kesibukan menguruskan program..bagi pelajar yg lain mereka amek masa untuk rehat2 dan bersiap untuk next slot which is ceramah tentang kesedaran palestin. This slot suppose started at 2.30 tapi terlambat sikit..lbh kurang pukul 3 baru start…
Sementara Dr. Roslan mem ‘brain wash’ peserta tentang isu2 palestin dan umat Islam di sana, kami para fasi pula buat persiapan untuk next activity..haha…explorace…yg mencabar lagi menguji kesabaran..kami buat final touch….tgok2 keadaan sekeliling untuk dijadikan check point yg sesuai dan prepare untuk activity tersebut…

Selesai ceramah tentang palestin , kami berhenti solat AsAR jemaah dan trus bersiap2 untuk beriadah …explorace…sebelum tuh kami buat regangan sikit..bak kata orang putih warming up dulu. Mmg creative abang2 dan kakak fasi buat senaman untuk kecerdasan minda …bukan apa..nk tarik perhatian peserata dulu…nak pastikan depa tak ngantuk….macam2 senaman pelik2 yg abang2 fasi buat…nk tegelak pon ada…heheh…nanti tengok dalam gamba….ada nama2 untk senaman yg di buat tuh tapi tak ingat la pulak….apapon peserta mmg enjoy la waktuh riadah nie,.,pastu acara diteruskan dengan explorace yg sebenar….hai..penat juga saya jaga cekpoint ni….rasa macam fasi pon main sekali sbb penat susun getah kt pokok n peserta kena amek getah tuh dari pokok menggunakan straw yg dipegang dgn mulut!!...haha….penat but interesting…budak2 pon semangat je main..,.,seronok la katakan…


Walaupun begitu belum sempat kami selesai ber ‘explorace’pihak masjid dah panggil kami warga 3R untuk turut serta dalam masjid bacaan yasin dan tahlil yg bermula pukul 6...demi menghormati pihak masjid , kami pon berhenti main explorace. Kami diminta berwuduk dan bertadarus bersama ahli qaryah masjid. ..sampaila tiba waktu buka puasa….kami berbuka beramai2 dalam talam…alhmadulillah….dah lama tak makan dalam talam ramai2 camni….selesai buka puasa kami bersiap2 pula untuk isyak dan teraweh bersama warga titi teras….penuh masjid tuh!! Especially bahagian wanita…mmg masjid sarat dengan jemaahnya…Alhamdulillah….!!


Selepas teraweh kami masuk semula ke dewan untuk aktiviti seterusnye…pengisian kedua bermula..peserta diber tazkirah sambil dibawa melayari video2 yg bermanfaat dan menginsafkan…monolog fasi zafri amat terkesan di hati peserta, disertakan dgn video2 yg mmberi kesedaran dan keinsafan kepada setiap peserta…ternyata mereka mula membuka mata dan menyedari tentang reality sebenar tentang apa yg berlaku di luar sana….kemudian mereka dihidangkan dengan klip video lagu menanti d barzakh dendangan kumpulan Far East, kerana aktiviti seterusnya akan mmberi surprise yg besar kepada peserta…


Kami kemudian melawat kawasan perkuburan tit teras, ia mmg sebahagian daripada agenda yg dirancang oleh krj utk menambah keinsafan dan membawa kita untuk mengingati mati…kami melalui jalan kampong yg sangat gelap ..tapi kiri kana nada rumah orang…haha…tp malangnya jalannya gelap..kami hanya berbekalkan lampu suluh untk melalui jalan yg gelap tu untuk smpai ke kawasan perkuburan…bila dah sampai kami berhenti sebentar di kawasan perkuburan tersebut. Peserta diminta merenung dan bertafakr sejenak..berfikir akan arah tuju kita di dunia…yg akhirnya semua akan pegi ke tempat yg sama jua…. Akhi zafri sekali lagi memainkan peranan mmberikan tazkirah ringkas , bermonolog….serta merta memberi peringatan…di depan perkuburan yg tenang d malam yg gelap..hati mudah tersentuh, mmberi makna ..tringat yg telah pergi …dan mengenangkan nasib sendiri yg akan pergi ke tempat yg sama….akhi zafri mmberikan tazkirah yg menyentuh hati, walau setinggi mana pon pangkat kita di dunia ni, siapa pun kita d dunia ni, kita akan tetap kembali ke tempat yg sama, ke dalam tanah jugak akhirnya…setelah selesai menyedekahkan AL –Fatihah kepada ahlalkubur, kami berjalan pulang melalui jalan kampong sekali lagi. Kali ni kami melalui jalan kampung yg ada lampu sbb kami melalui jalan raya dalam kampong tuh…

Sampai d tempat penginapan kt depan masjid an-nur kami diberi sedikit kudapan sebelum tidur, minum the dan roti…masing2 mungkin agak letih degan aktiviti yg dilalui, ada yg masuk tidur terus, x makan…letih sangat…ada yg amek peluang untuk membersihkan diri sbb tadi x smpat hmm..seingt saya, dalam lbh kurang pukul 1 pg lbh dah terlena sbb pukul 3.30 pagi dah nk kene bangun dan siap2 sedia untuk qiyamulail bersama pihak masjid yg akan bermula pada pukul 4 pagi.


3.30 pagi peserta dah mula siap sedia buat persiapan untuk qiyam. Pukul 4 dah berada d masjid, seterusnya bersama2 pihak masjid solat jemaah taubat, tahajud dan solat hajat. Pak imam pula mengalunkan zikir munajat yg amat mengasyikkan…sehingga tak tertahan air mata mengalir dalam mengabdikan diri kepada ALLAH yg Maha Esa …ramai jg jemaah yg dari pelusuk kampong yg datang untuk mengimarahkan masjid pada malam tersebut… yg pastinya, alunan munajat pada Tuhan pada malam tersebut pasti akan terkesan di hati buat selamanya…moga2 insaf serta mendapat malam Lailatul Qadar , paling penting mendapat keampunan ALLAH dan keredhaanNYA untuk semua….
Kemudian kami sahur d tmpattt kediaman..makan nasi lauk daging yg sedap.. sekali lagi AJK dari wanita JIM barat daya mmbantu pihak kami…alhamdulillah….
Selesai sahur trus bersiap untuk solat jemaah subuh d masjid. Pihak masjid mengadakan majlis bacaan mathurat dan kami juga turut serta. Ada masa untuk persiapan diri, kami pun ambil peluang untk berehat dan prepare untuk next activity.7.30 masa beriadah, tapi memnadangkan cuaca tak mengizikan sbb hujan maka kami beriadah je dalam dewan..mcam2 senaman dan game untuk menceriakan suasana dan nmapk nya peserta mmg terhibur.

Kemudian peserta kembali ke tempat penginapan dan bersiap2 untuk slot seterusnya, pengisian 3 “Remaja Rabbani” . ceramah disampaikan oleh HJ Mohd Rasyi d Hasnol . lbh kurang jam 11 lbh ceramah pon selesai dan program akan berkakhir, peserta diminta duduk dalam kumpulan bersama fasi dan mereka di tarbiyah sekali ttg kenapa dan apa sebenarnya tujuan mereka datang ke program 3R ini. Ternyata mereka mula insaf dan apabila diminta muhasabah diri mereka mula merasai keseronokan berada dalam program. Mmg hamper semua menangis termasuk la fasi2 sekali, berat hati nk tinggalkan program. Rasa mcm sat sangat masa berlalu, x banayk masa utk fasi kenal dgn lbh rapat dgn para peserta dalam grup masing2. Ada yg mncadangan 3R lepas ni boleh buat buat lama sikit berbnding 2 stgh hari kali ni. Hehe…bagus jugak idea tuh….lbh banyak kesedaran dan manfaat akan kita dapat kan??

Selesai menyayikan lagu untukmu teman bersama pserta dan fasi sambil menitiskan air mata perpisahan, semua peserta mula bersurai..tinggalla kami fasi2 dan kak lat..kak lat bermurah hati menyerahkan cenderahati kepada fasi2 dan ajk yg terlibat menjayakan program…kami amek masa miting sekejap untuk post motem untuk mengetahui masalah2 semasa pengendalian program untuk memperbaiki kelemahan kami dalam next program. …
Sekian dulu coretan 3R versi 1429 Hijrah..




Wassalam…



p/s: jgn lupa tinggalkan komen anda sekali, komen2 anda amatla dihargai...:)

2 comments:

Adlan said...

salam perkenalan. first time melawat blog kamu.

nampaknya kamu aktif dengan JIM BD. saya sekadar menumpang aktiviti JIM Timur Laut sementara menjalani praktikal di Penang ini.

Menarik juga program 3R ni. Nak join boleh? hehe

Salam lebaran!

limaumaniss said...

to myadlan:

salam..

program ni adalah acara tahunan JIM yg diadakan di setiap negeri seluaruh malaysia sempena Ramadhan..saya selaku pen setiausaha KRJ merangkap AJK kenela turut serta..sekaligus jadi menyumbang tenaga as a fasi..thn depan boleh join, insyaALLAH..

mod IIUM Blogger berada d penang rupanya ya :)