16.11.08

kenduri lagi???

alhamdulillah...
bburpp...kenyang nye makan...
makan itu makan ini...
sbb banyak kenuri sana sini...
adeh...camne la nak amalkan pemakanan sihat ni...
asek bantai je sume yg ada depan mata
bile dah ada kt tmpat kenuri mmg tak ingat dah nak diet ke..jg badan ke..jaga kesihatan ke...
sumenye habis ditelan..kikiki....tak lapar pon makan jugak...
dah pergi kenduri...kalau x makan orang kecik hati....hmmm..


gitula antara kisah hujung minggu ku....
sedari hari jumaat lagi aku dah stat pergi kenduri ...memang x dapat nk elak...
penatnye takyah la nak cakap...
lepas kerja je ters balik rumah kelam kabut siap nk g kenuri...
keluar sebelum mahgrib dgn harapan leh sampai cepat...
nampak gaya mmg x leh nak cepat...
dari umah lagi mmg dah traffic jem... so kami singgah masjid USM untk solat maghrib dulu...
pastu sambung perjalanan...jem lagi....kol 8 lbh bru sampai..padahal majlis sampai kol 9 mlm je...

apa lagi nk dikata....majilis tu mmg dipenuhi ramai sanak sedara yg aku kenali dan yang tak dikenali mahupon yg aku buat2 kenal...ahli keluarga yg terkenal,dan paling penting org yg ingin aku kenali... ehhee...amboi panjang le kalau nk cerita...hehehe...dan aku terpksa dengan berat hatinya aku tak attend meeting Kelab Remaja JIM (KRJ)....sorry kak Lat..mmg x dapat nk elak p kenduri ni... :(


gambo pelamin..x clear..


hari sabtu pulak
kenuri sebelah family mak...
kami buat kenduri doa selamat untuk pakcik ku yg akan menunaikan haji thn nie..
makan apa? toksah cerita...macam2 ada....dari nasik ke bihun mi dan kueh mueh tardisi dan moden serta kek hari jadi...fuhh....satu pon aku tak misss (kecuali nasik).....paling bes kueh lopeh...eh.. lopeh ke lopes....entah lah..yg pntg yg kueh warna hijau bulat dengan nyok dan dimakan dengan gula merah cair tu...nyum nyum...sedapnye...sbb kueh tu maniss... :)

pendek kata kalau buat kenduri kat rumah makcik ku dengan sanak sedara sebelah mak yg ada..mmg asek makan je...dari petang sampai la ke malam....selagi tak balik...selagi tu aku x abeh menjamah makanan yg ada...hhehee...kuatnye makan....sekali lagi tak jaga kesihatan...tak ingat dah nk jaga pemakanan ke ape ke...hihihi...



bufday boy dengan ayahanda nye...


kek kene ptg kecik2..ramai nk makan nie..



selain makan..kerjaku jg menjadi baby sitter kpd anak spupuku nih..penat woo

hari ahad pulak...
3 kenduri dalam sehari...
2 kenduri kahwin...satu kenduri 40 untuk allahyarham bapa kepada kawan baikku umma sharifah
dua kenduri kawen yg diadakan di tempat yg tak biasa org wat kenduri kahwen...tapi tempat (maksudnye dewan) tu mmg best...berkenan pulak aku tengok....lapang dan tk sesak....nk tau kat mana? satu di dalam kawasan maktab perguruan RECSAM dan satu lagi kat dewan sri pinang dekat2 dengan padang kota tu....tapi dua2 tempat best....nk dijadikan cerita..punya la ramai orang dalam majlis di dewan sri pinang tu sampai tetamu kene beratur panjang untuk ambil makanan...walau pon bufet....fuh...dahsyat...entah berapa ribu jemputan yg datang pon tatau...sampai dewan yg sebegitu besaq buleh penuh sampaikan ada yg terpaksa berdiri menunggu giliran untuk makan!!!


ni yg kt RECSAM...bekenan lak dgn plamin putih ni





ni lg grand...panjang lg pelamin ni sebenarnye..


seterusnya aku ke rumah umma untuk menziarahi famly die ...kat sini walaupon asalnya ada kenduri tapi masa aku sampai sume orang dah balik...tinggal famly umma je yg ada tgh rehat2...dan menunggu kedatangan aku...( rupanya majlis dah abeh...mmg tau aku lambat)...hmm...nk wat camne...aku ttp pergi juga....aku hanya minum2 air ( dah x larat nak makan) dan teman kawan ku itu borak....dan dekat dua jam aku pon pulang ke rumah lepas salam dengan sume famly umma....hhm....al - fatihah untuk allahyarham bapa umma ...


gitula citenye...mggu2 depan yg akan datang akan dipenuhi lagi dengan undangan2 kenduri macam2....kepada kawan2 ku seluruh malaysia nk akan walimah bulan nov ni sorry la kalau aku tak dapat memenuhi jemputan korang....ada yg di kelantan (29& 30 - imah & luqman) dan ada yg di perak (nurjannah & pokya) ... sorry sbb ada komitmen lain walaupon hati teringin nk ajak kawan2 lain konvoi p sama2....(walaupon tau ajakan akan ditolak serta merta..heheheh)


sekian dulu...jagalah pemakanan anda..ingat lah 5 perkara tu sebelum datang 5 perkara...jaga nikmat kesihatan yg ALLAH bagi kat kita sebelum kita dapat sakit dan susah nk beramal....Allahumma a'fini fi badani wa a' fini fi basari, wa a'fini fi sam'i...ameen....


p/s:hr tu mak saya ada cerita...dia dengar ceramah ustaz shahul hameed kat radio...katanya ustaz, arwah adalah seekor jin yg jahat ( tak ingat dah apa tugaasnya) , maka tak sepatutnya kita sebut 'arwah' untuk seorang yg telah meninggal...kita gantikan perkataan tu dengan "allahyarham" atau pon " allahyarhamah"....wallahua'lam....



2 comments:

MamaKaisah said...

wani bile lagi...asyik kenuri org lain jer...

jemput dtg kenuri adik saya 14/12 ni...

limaumaniss said...

bila bila jer...stand by je nanti..ehhe...thnks 4 da invitation..kem salam lah ye kat adik...